Menu

Tarator – supă rece bulgărească de castraveţi

Pe la începutul lui septembrie am fost la o plimbare mai lungă cu bicicleta, de o săptămână întreagă, un fel de călătorie de autocunoaștere așa :). Am plecat cu casa agățată de bicicletă, adică tot ce trebuie, cort, sac de dormit, oale de camping, cu trenul până la Brăila și de acolo pe cai voinicii mei. Am ajuns prin munții Măcin, pe la Gura Portiței, pe la Vadu, Năvodari și Vama Veche și-apoi am trecut la bulgari, unde am vizitat Tyulenovo, ferma de scoici de la Dalboka, Balcik-ul și apoi am luat-o pe la Dobrich, Tervel, Alfatar, Silistra și apoi înapoi în România la Călărași. 500 de km frumoși, de detașare față de orice problemă și stres de acasă, face bine la psihic, zău.

Și cum planul de-acasă nu se potrivește mereu cu cel din târg, am cărat aproape degeaba toate ustensilele de gătit în camping, căci am nimerit doar prin locuri unde se mănâncă bine și ieftin. Mai ales în Bulgaria, în orice oraș, oricât de mic ar fi fost, am găsit mâncare tare apetisantă și gustoasă. Și uite așa am aflat de supa lor de iaurt și castraveți, pe numele ei de cod tarator, de care m-am îndrăgostit iremediabil.

Și pentru că tot avem o toamnă caldă și blândă, merge foarte bine făcută și acum, să țină loc de-o cină ușoară, sau de un antreu gata în 10 minute.

Pentru 4 porții măricele, avem nevoie de următoarele:

3 cani cu iaurt gras (eu am folosit din cel de la Napolact, de oaie și bivoliță)
o cană de apă plată
4-5 castraveciori mici
2-3 căței de usturoi
2-3 linguri de miez de nucă
câteva fire de mărar
2 linguri de ulei de măsline

Procesul de producere a minunăției e cât se poate de simplu: luăm un castron potrivit ca mărime și amestecăm iaurtul cu apa. Spălăm și curățăm castraveciorii și cățeii de usturoi. Apoi, taiem castraveciorii cubulețe mici, iar usturoiul îl pisăm în mojar până devine o pastă fină. Alegem câteva frunzulițe de mărar și le tocăm mărunt, mărunt. Pisăm bine și nucile și le răsturnăm pe toate peste iaurt și amestecăm.

Potrivim de sare, adăugăm și uleiul de măsline și amestecăm din nou. Acoperim cu folie și dăm la frigider până în momentul servirii.

Servim în castronele, cu extra nucă, castraveți sau mărar. După gust, bineînțeles. Poftă bună 🙂

Ca de obicei, îi mulțumim lui Radu pentru poze.

8 Comments

• Narcisa
    30 septembrie 2011 at 12:14

seamănă cu tzatziki, nu? oricum, îmi plouă în gură. după supă şi după tura aia fabuloasă cu bicla.

• Laci
    30 septembrie 2011 at 13:16

Foarte buna supa asta, am mancat si eu in vacanta.

Multumesc pentru reteta, trebuie sa incerc si eu 🙂

• Ana
    30 septembrie 2011 at 13:25

Da Narcisa, seamănă cu tzatziki destul de bine, e doar mai light, fiind supă. Variațiunile de iaurt cu castraveți și usturoi au ajuns în zona balcanică de la turci, și ele seamănă bine între ele: ayran, tzatziki, cacik, șamd.

Cu plăcere Laci, să ne spui cum a ieșit!

• pansy
    11 octombrie 2011 at 17:48

asta-i o supa grozava ce am mancat-o asta vara la balcik pe o caldura grozava si mi-a placut mult..miez de nuca nu avea,asta-i un plus sau minus ,eu am facut-o cu mult mai mult marar,3-4 catei mari de usturoi,si apa am inlocuit-o,asa am vazut la carciuma unde am mancat-o,cu cuburi de gheata.e un consome rece grozav pentru vremuri calduroase sau dupa petreceri tari.adica ce am mancat si am facut si eu acasa,era ca un tzatziki cu cuburi de gheata.

11 octombrie 2011 at 17:53

vezi ca e disputata problema dintre greci si turci .la fel ca o multime de dulciuri si bauturi nealcoolice.

• Ana
    11 octombrie 2011 at 18:33

Nici bulgarii nu pun mereu nuca, dar asa e originalul. Varianta turceasca e fara nuca, are zeama de lime, menta si sumac si se cheama cacik. Si are bineinteles variatii in functie de cat de diluat e iaurtul fiind de la supa rece la side dish sau dip. Varianta greceasca, tzatziki, e fix cacik nediluat.

• […] Cumva, s-au strecurat și ciorbe de pe la alții. Ana ne-a explicat cum e cu minestronele și cu tarator-ul (care nu e chiar o ciorbă dar o acceptăm cu drag […]